ی آنتی زایون

ی آنتی زایون

امام خامنه ای : اسرائیل باید نابود شود و نابود خواهد شد . ( 90/11/14 )

باعرض سلام و ادب .
به وبلاگ آنتی زایون (ضد صهیون ) خوش آمدید .


استفاده از مطالب وبلاگ بدون ذکر منبع بلامانع است البته در صورتی که مطلب عنوان شده در پست ، منبع نداشته باشد .
http://antizion.blog.ir

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
نویسندگان
پیوندهای مذهبی

قیام زید بن علی ابن الحسین (ع)

شنبه, ۱۷ آبان ۱۳۹۳، ۰۴:۳۵ ب.ظ

به نقل از بنیاد فرهنگی هنری امام رضا(ع)، قیام مردم مدینه (واقعه حره)، قیام توابین، قیام مختار و قیام زید از جمله قیام‌هایی است که پس از واقعه عاشورا با نیت خونخواهی امام حسین(ع) انجام گرفت. 

هارون‌الرشید پسرش امین را جانشین خود قرار داد و جانشینی امین را به مأمون سپرد، اما پس از مرگ هارون، بین دو فرزندش اختلاف روی داد. نزاع میان امین و مأمون‌ که آغاز شد، زمینه قیام شیعیان علیه حکومت جبار عباسی به وجود آمد و «ابن طباطبا» در سال 199 هجری قیام خود را در در کوفه آغاز کرد. با پیروزی‌های او، چهار تن از برادران امام رضا(ع) به نام‌های احمد، اسماعیل، زید و ابراهیم نیز به قیام پیوستند. با این وجود، شیعیان ثامن‌الحجج(ع) در قیام شرکت نکردند، از این رو قیام‌کنندگان در مسیر ضدیّت با شیعه افتادند. فرمایش امام رضا(ع) به برادرشان زید پس از شکست در قیام نیز بیانگر همین موضوع است: «ای زید! چنانچه به شیعیان ما رسیدی از تحقیر و اهانت آنان بپرهیز که‌ نور تو از بین می‌رود. ای زید! شیعیان ما کسانی هستند که مردم به آنان کینه‌ می‌ورزند و دشمنی می‌کنند و خون و دارایی آنان را به خاطر محبتشان به ما و اعتقادشان به ولایت ما، حلال کرده‌اند. پس اگر تو به آنان بدی کنی به خود ستم کرده‌ای و جایگاهت را از بین برده‌ای.» (بحار الانوار، ج 48، ص 258)

علامه امینی با اشاره به این موضوع در جلد سوم «الغدیر» می‌نویسد: روزی مأمون در اشاره به زید گفت: این زید هم همانند زید بن علی(ع) است او هم مرد آشوب‌گری بود که قیام کرد و در این راه کشته شد. امام رضا(ع) چون این سخنان را از مأمون شنیدند بسیار منقلب شده و با سخنان حماسی و در عین حال مستدل از زید بن علی(ع) دفاع کردند. از جمله فرمودند: «مأمون! این زید [برادر امام رضا] را با زید بن علی [فرزند امام سجاد] مقایسه مکن؛ او از دانشمندان خاندان پیامبر بود برای خدا خشمگین شد و با دشمنان او جنگید و در راه او به شهادت رسید. ای مأمون! پدرم موسی‌بن جعفر(ع) می‌فرمود: «خدا رحمت کند عمویم زید را، اگر پیروز می‌شد به وعده خود عمل می‌کرد [حکومت را به امام صادق می‌سپرد].

نقل است مأمون در ادامه از امام هشتم پرسید: مگر زید بن علی از جمله کسانی نیست که بدون حق ادعای امامت کرده است؟

حضرت فرمود: خیر! زید ادعای امامت نداشت و به چیزی دعوت نمی‏‌کرد که صلاحیت آن را دارا نباشد، او دارای تقوا بود و می‏‌گفت: من شما را به آن چه مورد رضای خاندان رسالت است فرا می‏‌خوانم (عیون اخبارالرضا، ج1، ص248). امام رضا(ع) در جای دیگری نیز در مقام تجلیل و ستایش از زید می‌فرمایند: او از علمای آل محمّد بود (سفینة البحار، ج 1، کلمه زید). از این موضوع چنین برداشت می‌شود که عالم آل محمد حضرت رضا(ع) از قیام زید بن علی بن الحسین(ع) رضایت دارند. قیامی که 60 سال پس از واقعه جانسوز عاشورا رخ داد و انگیزه آن را علاوه بر مواردی نظیر فاصله‌گرفتن خاندان بنی‌امیه از دین خدا، «انتقام خون شهدای کربلا» عنوان کرده‌اند.

آنطور که در جلد پنجم تاریخ طبری آمده است: زید تاریخ قیام خود را شب چهارشنبه اول صفر سال 121 قمری قرار داد و جنگ به طور رسمی روز چهارشنبه آغاز شد و سه روز ادامه یافت تا اینکه در جمعه سوم صفر که زید به شهادت رسید و قیام به شکست انجامید. مهمترین عامل عامل شکست زید را «عهدشکنی مردم کوفه» بیان کرده‌اند (مقاتل الطالبین، ص55). زید روز جمعه و در 42 سالگی به شهادت رسید (طبقات ابن سعد ج 5 ص 240). نقل است روزی از زید پرسیدند چه کسی حسین‌بن علی را در کربلا کشت؟! او پاسخ داد: حسین را «سقیفه بنی‌ساعده» کشتند (وقایع الایام، ص 105).

زید هم‌اکنون دارای دو زیارتگاه در مصر و عراق است، چرا که سر وی در قاهره دفن شده و پیکرش در کوفه (همان مکانی که بدنش را به دار آویختند و سپس آتش زدند) خاکسپاری شده است.

 

 

 ضریح مزار زید بن علی در عراق

 

 ضریح مزار زید بن علی در مصر

 

منبع : فارس نیوز

  • موافقین ۲ مخالفین ۰
  • ۹۳/۰۸/۱۷
  • ۱۵۶۱ نمایش
  • ۱۱۵۷ بازدید
  • زینب دباغ

قیام زید بن علی ابن الحسین (ع)

نظرات (۷)

با سلام
با مطلب جدید:
صله رحم، بخش مقدماتی
به روزم
منتظر حضور شما و دیدگاهتان هستم
پاسخ:
سلام
خدمت میرسم.
خدا جزای خیر بهتان بدهد...
مطلب خوبی و جالبی بود؛ حقیقتا نشنیده بودیم!!

پایدار باشید... یا حق
پاسخ:
ممنون
خدا روشکر..
یعنی امام رضا از زیدبن علی فرزند امام سجاد حمایت کردن و برادرشون قبول نداشتن چون با شیعیان تندی کرده بود؟درست متوجه شدم
پاسخ:
در مورد زید ابن موسی به اینجا مراجعه کن .از  شیخ صدوق روایتی اورده یخون


سلام
یه مطلبی درباره جناب زید بن علی خوندم و شنیدم که ایشون برای قیامشان فقط از شیعیان و مسلمانان کمک نگرفتند و حتی دست نیاز بسوی مسیحیان و یهودیانی که با دولت وقت در تضاد بودن هم دراز کردند و ...

خداقوت
پاسخ:
سلام
 نمیدونم ولی وقتی نگاه میکنیم می بینیم اهل کوفه در زمان امام حسین عهد شکنی کردن و بعدش بچه های اونها هم 60 سال بعد دوباره عهدشکنی کردن .
کاش سهراب اینگونه می گفت:
آب را گل نکنید . . .
شاید از دور علمدار حسین (ع)
مشک طفلان بر دوش،
زخم و خون بر اندام،
می رسد تا که از این آب روان،
پر کند مشک تهی، ببرد جرعه آبی برساند به حرم،
تا علی اصغر (ع) بی شیر رباب (س)
نفسش تازه شود و بخوابد آرام . . .

آب را گل نکنید .
پاسخ:
شاید سهراب در اندیشه خود گفته باشد این را
که
آب را گل نکنید قوم خبیث..
  • امید آخرین فاطمه(س)
  • سلام بزرگوار
    عزاداری هاتون قبول ، با مطلب « بهتر از کیمیا» به روزم . اگه قابل دونستید سربزنید .
    پاسخ:
    سلام
    ممنون خدمت رسیدم متاسفانه تو بلاگفا مدتیه  نمیتونم کامنت بذارم ارور میده .
  • خادم الحسین بنی فاطمه
  • سلام
    عزاداریها قبول انشا لله
    در پناه ارباب ماجور باشید
    التماس دعا
    یاعلی

    پاسخ:
    سلام
    ممنون همچنین..
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی