ی آنتی زایون

ی آنتی زایون

امام خامنه ای : اسرائیل باید نابود شود و نابود خواهد شد . ( 90/11/14 )

باعرض سلام و ادب .
به وبلاگ آنتی زایون (ضد صهیون ) خوش آمدید .


استفاده از مطالب وبلاگ بدون ذکر منبع بلامانع است البته در صورتی که مطلب عنوان شده در پست ، منبع نداشته باشد .
http://antizion.blog.ir

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
نویسندگان
پیوندهای مذهبی

از خدا خجالت بکش و معصیت نکن! /1

سه شنبه, ۱۹ فروردين ۱۳۹۳، ۱۲:۵۷ ب.ظ

آیت الله مجتبی تهرانی:

رُویَ عن الصادق(علیه‎السلام) قال: «لَا إِیمَانَ لِمَنْ لَا حَیَاءَ لَه»

حیاء آن ودیعه الهی و غریزه انسانیّه است که انسان را از اعمال زشت باز می‏دارد؛ یعنی چه قبل از عمل که انسان عمل را تصویر می‏کند و چه بعد از عمل، حیاء نقش بازدارندگی دارد. به این معنا که روح وقتی با یک عمل زشت روبرو می‏شود و وقتی که عمل زشت را تصویر می‎کند، منفعل و منکسر می‎شود و همین حالت موجب بازدارندگی او است و بعد از عمل هم، این حالت بازدارندگی نسبت به تکرار آن عمل زشت پیدا می‎شود. حیایی که انسان نسبت به ناظر دارد، گاهی «حیاء من الخلق» است، گاهی «حیاء من النفس» بوده و گاهی «حیاء من الملائکه» می‏باشد؛ یعنی فرشتگانی که مأمور ضبط اعمال انسان هستند. گاهی «حیاء من اولیاء الله» است .

پنجمین نوع آن «حیاء من الله» است، یعنی از خدا خجالت کشیدن و شرم کردن.

انسان باید با توجه به این روابط حیاء داشته باشد.

1. خدا می‏بیند!

یک دسته از روایات هست که «اصل ناظر بودن خداوند» را مطرح می‎کنند. انسان در «حیاء من الخلق» از این شرمش می‎آید که عمل زشت را در دیدگاه غیر انجام دهد. حالا اگر یک ذرّه معرفتش بالاتر باشد، در دیدگاه فرشتگانی که او را می‎بینند و اعمالش را ثبت و ضبط می‎کنند، نیز حیاء می‎کند. دسته اوّل روایات، «حیاء من الله» را در همین رابطه مطرح می‎کنند که خداوند به اعمال تو ناظر است، تو در دیدگاه خدا هستی، این کار را که می‎کنی باید از خدا شرمت بیاید!

از خدا خجالت بکش و معصیت نکن!

حالا من به عنوان نمونه چند روایت می‎خوانم که بعضی‎هایشان هم اشاره به آیات قرآن دارد. روایت اوّل از حضرت زین‎العابدین(صلوات‎الله‎علیه) است که می‎فرماید: «خف الله عز و جل لقدرته علیک» از خدا بیم داشته باش، چون او بر تو توانا است! این‎طور نیست که بتوانی از چنگ خدا فرار کنی، خجالت بکش و معصیت نکن! خیال نکن می‎توانی از عذابی که وعده‎ کرده است فرار کنی. بعد دارد «و استح منه لقربه منک» از خدا خجالت بکش، چون به تو نزدیک است. این روایت اشاره به همین معنا است که خدا ناظر است.

تو مرا نمی‏بینی ولی من ...!

در آیه شریفه هم می‎فرماید «أَ لَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یَرَى‏» در آیات دیگری هم اشاره به قُرب و نزدیکی دارد، مثلاً می‎فرماید: «وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَری» یا «وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْکُمْ وَ لکِنْ لا تُبْصِرُونَ» شماها نمی‎بینید ولی ما به او نزدیک‏تر از شما هستیم. تو کور هستی و چشم باطنت کور است و مرا نمی‎بینی ولی من که می‎بینم که چه کار داری می‎کنی.

گریه شدید محبوب‏ترین بنده خدا

در سوره یونس در آیه‎ای هست «وَ لا تَعْمَلُونَ مِنْ عَمَلٍ إِلاَّ کُنَّا عَلَیْکُمْ شُهُوداً» هیچ‎کاری نیست که شما انجام دهید مگر این که ما آن را می‎بینیم. کارهایتان در مرئَی و منظر ما است و ما داریم می‎بینیم. من نمی‎خواهم بحث تفسیری کنم، ولی این را بگویم که «عمل» در اینجا اطلاق دارد، یعنی هم اعمال درونی‎ات را می‎گیرد و هم اعمال بیرونی‎ات را می‎گیرد. من بعد می‎رسم که شهود خدا هم سرّ انسان را در بر می‎گیرد و هم علن او را می‎گیرد. هرچه را که او انجام دهد، خدا می‏بیند. «ما من عملٍ» استثنا ندارد. همه را می‎گیرد.

در ذیل این آیه روایتی آمد که است که «کان رسول‎الله(صلی‎الله‎علیه‎وآله‎وسلم) اذا قرأ هذه الآیه بکی بکاءً شدیدا» پیغمبر اکرم وقتی به قرائت این آیه می‎رسید، به شدّت گریه می‎کرد. این آیه خودش خیلی روشن است. اینها یک دسته از روایت در باب «حیاء من الله» است که عرض کردم به آیات هم اشاره دارد و جنبه‎های اعتقادی دارد و هم ریشه‎های ایمانی و درونی دارد.

2. خدا سِرّ و عَلَنت را می‏بیند!

یک دسته دیگر روایاتی هستند که به چگونگی قُرب خداوند اشاره می‎کند که من هم الآن به آن اشاره کردم و از اطلاق آیه آن را گرفتم. قُرب خداوند سرّ و علن ندارد. حیاء از مردم در جایی است که در منظر مردم باشد، ولی در خفا چه؟ آنجا کسی نیست. اما در باب خدا، اشتباه نکنید! حیای از او مثل «حیاء من الخلق» نیست. اشتباه نکنید! روایت از امام هفتم(علیه‎السلام) است «فَاسْتَحْیُوا مِنَ اللَّهِ فِی سَرَائِرِکُمْ کَمَا تَسْتَحْیُونَ مِنَ النَّاسِ فِی عَلَانِیَتِکُم‏» خیلی روشن است. از خدا در سرّتان خجالت بکشید، همان‎طور که در علن از مردم خجالت می کشید! همه کار را جلوی مردم نمی‏کنید، در برابر خدا هم همین‏طور باشید.

 

منبع

  • موافقین ۱ مخالفین ۰
  • ۹۳/۰۱/۱۹
  • ۱۰۲۸ نمایش
  • ۸۲۸ بازدید
  • زینب دباغ

نظرات (۲۲)

الو الو من جو جو ام!!!!!!
پاسخ:
حالت خوبه نفیسه !!!!!!!!!!

بسم الله

سلام

ممنون از لطف شما

شکرخدا لینک شدید...


اللهم عجل لولیک الفرج

پاسخ:
سلام
خواهش میکنم ..ممنون
  • جنبش سایبری ارزشبان
  • سلام

    خطاب به جوان هایی که....

    بروزیم

    پاسخ:
    سلام
    خدمت میرسم..
  • وخدایی که دراین نزدیکیست ..!
  • درمکانی که کنی قصد گناه
    گر کند کودکی از دور نگاه
    شرمت آید زگنه ،در گذری
    پرده ی عصمت خود را ندری
    شرمت ناید ز خداوندِ جهان
    کو بود آگه ز اسرار و نهان.....
    آره بد نیستم اما نمی دونم چرا تازگی ها جوابمو نمی دی؟؟
    گفتم شاید دیگه منو نمیشناسی گفتم خودمو معرفی کنم!!
    پاسخ:
    هههههه الان شناختم .. ولی دیگه الان جوجو نیستیا ..ههه
  • فدیناه بذبح عظیم
  • یکی نبود و باز هم نبود و نبودش مارا به نبودنش رهنمون نساخت...
    پاسخ:

    چرا نبود ؟

    برترین نوع ایمان آن است که بدانی؛
    هر جا هستی خدا با توست..
    پاسخ:

    بسیار عالی ..ممنونم

    سلام 
    بسیار عالی
    """فاطمیون"""
    منتظرته-ب روزیم 
    eheyat.blog.ir
    پاسخ:

    سلام

    متشکر

    خدمت میرسم

  • یگانه سادات میری
    • دریا باش که اگر کسی سنگی به سویت پرتاب کرد سنگ غرق شود

     نه آنکه تو متلاطم شوی.

    پاسخ:

    قشنگ بود ..ممنونم

    خداوند بر مقامشون بیافزاد..
    سلام عزیز دل
    بدون ماخوش میگذره
    نائب الزیارت بودم جات خیلی خالییییییی
    پاسخ:

    سلاااااااااااام بانو

    زیارت قبول .. خوش اومددددددددددی ..ممنونم

  • .:سرباز سایبری:.
  • باسلام وبلاگ بسیار خوبی دارید خوشحال می شم من رو لینک کنید وبه من اطلاع دهید

    التماس دعا

    پاسخ:

    سلام

    ممنونم .. لطف دارید ..لینکتون کردم

    سلام.
    به روزیم با مطلب "شهیدی دیگر در راه امر به معروف"

    منتظر شما و نظراتتون...

    یا علی مدد

    التماس دعا
    پاسخ:

    سلام

    خدمت میرسم..

    سلام دلاور. جزاکم الله خیرا


    مطلب بسیار جالب و قابل تاملی بود..احسنت..
    بر همین اساس هم هست که پیامبر صلوات الله علیه و آله فرمود :"حیا، نمی از ایمان است"
    در داستان هبوط آدم و حوا هم از بهشت می خونیم که وقتی حیای اونها از پروردگار خدشه برداشت و اون میوه ی ممنوعه را خوردند، پوششون از بین رفت و هبوط کردند..
    بنابراین حیا حتی از پوشش هم، اهمیت بیشتری داره..

    عزیز و سربلند باشی
    یا علی
    پاسخ:

    سلام

    ممنون ..خدمت میرسم

    سلامت باشید.

    سلام زینب جان!

    مشکل همین جاست؛ متاسفانه میدونیم خدا هست و میبینه؛ اما باور اینکه هست و میبینه با جونمون آمیخته نشده!!!


    پاسخ:

    سلام بانو

    موافقم .. خدا توفیق طاعت بده.

    سلام

    این حیاء چقدر زیباست ، جلوی خیلی کارها رو میگیره

    خدارحمت کنه آقا مجتبی را

    کلاسهای چهارشنبه هاشون چه صفایی داشت .

    پاسخ:

    سلام

    بله موافقم.

    خدا  رحمتشون کنه.

    سلام

    سال نو مبارک........

    خوشحالم وب قشنگتونو دیدم......

    موفق باشین....

    پاسخ:
    سلام
    سال نو مبارک ..ممنون
    سلامت باشید
  • تـــا به تـــا
  • نامش را بگذارید هدیه

     سه چیز رو درباره پدر و مادرت فراموش نکن:
    1- احسان: (23) اسراء
    2- تشکر: (14) لقمان
    3- دعا: (41) ابراهیم

    پاسخ:
    خدمت میرسم ان شاالله.
  • هیئت جوانان علی اکبرع اصفهان
  • از روزی که با تو آشنـا شدم زندگیم رنگ غزل گرفته

    رنــگ سـفر

    رنـــگ التـماس

    رنـــگ بیـداری

    من با خواندن تو صدای کاروان کربلـا راشنیدم که در گوشم زمزمه میکرد

    هر که دارد هوس کرببلا بسم الله

    22 فروردین سالگرد شهادت علیرضا کریمی
    بروزم
    پاسخ:
    سلام
    خدمت میرسم ..
    شرم کلمه ایست که خیلی ها اون رو از فرهنگ لغت مغزشون پرت کردند دور
    پاسخ:
    سلام
    ممنون از نظرتون .
    سلام دلاور. جزاکم الله خیرا

    به قول ارسطو عامل، آخ آخ آخ خ خ خ ..
    آخه مومن، رزمنده سنگرش کجا بود که نوشتی خدمت می رسیم؟!!
    اصلا این همه ما رفتیم رو منبر، توجه کردی؟!!
    البته منبر ما به پای منبر شما نمی رسیدا...اما خداوکیلی، تا جواب شما را خوندم چشمام چهارتا شد...
    اما گذشته از این حرفا، سنگر خیلی خوبی داری..احسنت...


    عزیز و سربلند باشی
    یا علی
    پاسخ:
    سلام
    خب سنگر بزنید تا خدمت برسیم.. رزمنده بی سنگر که نمیشه !!! میشه عایا ؟؟؟؟؟؟
    شما منبر میرید برا چند نفر سخنرانی میکنید ؟ چقدر مانگار هست ؟ فکر کنم منبر مجازی هر سال هزار نفر بیان پاش .. ماندگار هست ..ی منبر مجازی بزنید . . منتظر ادرس سنگرتون هستیم تا خدمت برسیم.
    ممنونم شما لطف دارید .
    موفق و برقرار باشید .
    یا زهرا
  • فانوس جزیره ...
  • خدایا من از این نوشته ها سر در نمیارم ، فقط میدونم میخوام بنده بشم ..
    خودت کمکم کن ...
    پاسخ:
    ان شاالله عامل باشیم.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی