ی آنتی زایون

ی آنتی زایون

امام خامنه ای : اسرائیل باید نابود شود و نابود خواهد شد . ( 90/11/14 )

باعرض سلام و ادب .
به وبلاگ آنتی زایون (ضد صهیون ) خوش آمدید .


استفاده از مطالب وبلاگ بدون ذکر منبع بلامانع است البته در صورتی که مطلب عنوان شده در پست ، منبع نداشته باشد .
http://antizion.blog.ir

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
نویسندگان
پیوندهای مذهبی

اثرات منفی بگو بخند با نامحرم

دوشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۳، ۱۰:۱۳ ق.ظ

 

کارشناس ارشد روان شناسی : اصل شوخی در اسلام مورد قبول است و روح انسان به نشاط نیاز دارد. شوخی یکی از راه های تأمین این نشاط است؛ اما همین روح احتیاجات دیگری نیز دارد؛ مانند احتیاج به حیا و عفت.

دستوراتی هم که در اسلام آمده، نیازهای مختلف روح را تأمین می کند تا انسان به رشد کامل برسد؛ به این خاطر اسلام برای شوخی حد و مرز و سه محور قرار داده و برای هر سه محور حکم تعیین کرده است.

محور اول محتوای شوخی ، محور دوم هدف از شوخی و محور سوم مخاطب شوخی است.

محتوای شوخی باید مشتمل بر مصادیق گناه مثل غیبت، تهمت و امثال آن نباشد.

هدف ازشوخی نیز باید جنبه رشد داشته باشد؛ یعنی باید به منظور شاد کردن دیگران و رضایت خداوند شوخی کنیم نه به قصد آزار و تمسخر و دست انداختن دیگران.

محور سوم که موضوع اصلی ماست مخاطب شوخی است.

ما با کسانی اجازه شوخی داریم که حریم عفاف در ارتباط با آن ها حفظ شود. مثلا با هم جنس خود یا محارم می توانیم شوخی کنیم. باید دقت کنیم که تمام خویشاوندان و افرادی که در محل کار و محیط بیرون با آن ها در تماس هستیم، محرم نیستند.

در قرآن و روایات سفارش هایی شده که حتی باید مراقب ادبیات گفتاری و لحن صدا در گفت و گو با نامحرم باشیم. در آیه 33 سوره احزاب خطاب به همسران پیامبر(ص) سفارش شده است که در مواجهه با نامحرم لحن صدایتان را کنترل کنید تا کسانی که بیماری روحی دارند به طمع نیفتند.

چرا نباید با نامحرم شوخی کنیم؟

در حال حاضر روابط اجتماعی افراد بسیار گسترده تر از قبل شده و تعاملات اجتماعی مردان و زنان به مراتب وسیع تر شده است. مسلما تعاملات کنترل نشده، با افرادی از جنس مخالف حتی اگر معطوف به اهداف کاری، اجتماعی و ... باشد، آسیب های عمده ای در پی خواهد داشت.

مقایسه های غیرمنطقی

مواجهه پی در پی با اشخاصی که هر یک دارای ویژگی های شخصیتی و یا ظاهر جذابی هستند و مقایسه آن ها با یک تن، یعنی همسر خود باعث می شود که فرد احساس کند نکات منفی بسیاری در همسرش وجود دارد، حال آن که به این موضوع بی توجه است که تمامی این خصوصیات در یک فرد جمع نمی شود. همچنین در این بگو و بخندها اغلب افراد می توانند چهره ای متفاوت از خود را به نمایش بگذارند و خود را صبورتر، مهربان تر و دوست داشتنی تر نشان دهند.

سرد شدن روابط زناشویی

تصور کنید آشپزی از صبح در آشپزخانه غذا درست می کند و تا شب به غذاهای مختلف ناخنک می زند و شب که به خانه برمی گردد میلی به غذای خانه ندارد. همین طور فردی که از صبح تا شب ناخنک احساسی، روانی و ارتباطی به نامحرم زده، ضمن اینکه مرتکب فعل حرام شده است، وقتی به خانه برمی گردد نیز میل بالایی به رابطه حلال با همسرش و گفت وگو و تبادل احساسی و روانی با او ندارد. شاید اولین ضرر چنین ارتباطاتی این است که کانون خانواده سرد و بدبینی ایجاد می شود.

افسردگی و سرخوردگی‌های روانی

گناه به گونه ای است که روح انسان با آن سازگاری ندارد. اگر کسی مدام با نامحرم در تماس باشد هر چند لحظاتی به او خوش می گذرد، اما بعدا از جهت روانی دچار افسردگی می شود. این افسردگی ناشی از سرخورده شدن نیازهای روحی روانی است.

کمرنگ شدن حیا و عفت

کم رنگ شدن حیا و عفت از دیگر مضرات شوخی با نامحرم است. امام علی (ع) می فرمایند:« علت پاک دامنی حیاست. » یعنی اگر حیا کمرنگ شود پاک دامنی به خطر می افتد. در شوخی با نامحرم چیزی تولید می شود که بسیار سمی است و صمیمیت حرام نام دارد. صمیمیت بین دوستان هم جنس و محارم و زن و شوهر چیز مطلوبی است و صمیمیت حلال محسوب می شود؛ اما در مراوده با نامحرم صمیمیتی که پیش می آید آسیب زاست.

ضررهای اخروی شوخی با نامحرم

روایتی از امام باقر (ع) در اصول کافی نقل شده است که در آن حضرت برای هر عضو از بدن مثل چشم، گوش و ... گناه فحشا بر می شمرند. یعنی وقتی با نامحرم می گوییم و می خندیم نیز به گونه ای مرتکب چنین گناهی می شویم.

بنابراین اگر سفر ابدی را که در پیش داریم در نظر بگیریم بیشتر در نحوه روابط خودمان دقت می کنیم. در پایان چنانچه همسرتان تصمیم به تغییر در رفتارش گرفت به او پیشنهاد کنید تا حد امکان حیطه و فضای کاری اش را به گونه ای انتخاب کند تا کمتر با نامحرم در تماس باشد و اگر چنین امکانی وجود نداشت، ارتباطات کلامی غیر ضروری خودش را با آن ها به مرور کم کند.

 

منبع

 

  • موافقین ۲ مخالفین ۰
  • ۹۳/۰۹/۲۴
  • ۱۴۸۰ نمایش
  • ۱۰۷۶ بازدید
  • زینب دباغ

چرا نباید با نامحرم شوخی کنیم؟

نظرات (۸)

  • وادی ایمن
  • آفرین به نکات خوبی اشاره کردی
    باید مراقب بود، عادت به یک گناه در این دنیا ممکنه هزاران سال برزخ مارو طولانی تر کنه و بعدش هم در آخرت...
    خدایا به ما کمک کن...
    پاسخ:
    آفرین به کارشناس محترم ..
    علیک سلام ..
  • وبلاگ شمس
  • سلام
    خیلی ممنونم بابت این پست فوق العاده.

    پاسخ:
    سلام بانو
    خواهش میکنم
  • انسان مجازی
  • سلام علیکم

    خداخیرتان دهد امیدوارم آویزه گوشم کنم
    پاسخ:
    علیکم سلام
    ان شاالله..
  • محمد محمدیان
  • باهاتون موافقم .

    موفق باشید
    پاسخ:
    متشکر.
    سلام 
    این تذکر خوبی بود
    مخصوصا در فضای مجازی ...
    پاسخ:
    سلام
    ممنون تو این فضا دائم باید یاد اوری کنیم. یادمون نره.
  • محمد علی رنجبر طزنجی
  • سلام

    "باشد تا رستگار شویم"
    پاسخ:
    سلام
    ان شاالله..
    سلام بسیار عالی
    پاسخ:
    سلام
    ممنون
  • بانوی شیعه
  • سلام. تذکر به جایی بود. موفق باشید. من از طریق وبلاگ شمس با وب شما آشنا شدم. سحر که رفت و حتی به ما فرصت نظر گذاشتن هم نداد. ولی خودش گفته بود به لینک هاش سر بزنیم مطالب مفید دارن. واقعا درست گفته بود.
    اگر ازش خبری دارین بهش بگین یه سر به وب من بزنه باهاش حرف دارم. متشکرم
    پاسخ:
    سلام بانو
    اخیرا سحر به وبم سر زد الان خبری ندارم . ان شاالله سرمیزنه بهت.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی