ی آنتی زایون

ی آنتی زایون

امام خامنه ای : اسرائیل باید نابود شود و نابود خواهد شد . ( 90/11/14 )

باعرض سلام و ادب .
به وبلاگ آنتی زایون (ضد صهیون ) خوش آمدید .


استفاده از مطالب وبلاگ بدون ذکر منبع بلامانع است البته در صورتی که مطلب عنوان شده در پست ، منبع نداشته باشد .
http://antizion.blog.ir

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
نویسندگان
پیوندهای مذهبی

ضبط خیال / 2

چهارشنبه, ۲۹ آبان ۱۳۹۲، ۰۴:۰۱ ب.ظ

آیت الله مجتبی تهرانی :

کار واهمه حقّه ‏بازی است

ابتدا همین خبیث است که این مسأله را بزرگ جلوه می‎دهد ، از حقه بازی‎هایش واهمه است که می‌گوید: «مؤدّب شدن، مشکل است؛ مگر می‎شود آدم جلوی خیالش را بگیرد». ما طلبه‎ها راجع به احتمالات که غیر تخیلات است، می‎گوییم: «احتمال بی‌عار است» یعنی همین‏طور خودش به ذهن می‏آید. توهّمات هم همین‎طور است. یکی از دستاویزهای شیطان که مهم‎ترینش هم هست خیال است که شیطان به وسیله همین خیال انسان را به شقاوت، بی‎دینی و بیچارگی می‏کشاند.

تفکّر، اوّلین راه ضبط خیال

در اینجا بحث این طوری مطرح می‎شود که چطوری من این را که گاهی به این شاخه و گاهی به آن شاخه می‎پرد مهار کنم؟ راهش چیست؟ راهی که بزرگان ما مطرح کردند می‎گویند: اولین راه تفکر است ، امّا خود تفکر روش دارد . انسان می‎تواند فکر خودش را مشغول کند ، الآن ذهنم سراغ چیزی رفته است ، می‎توانم آن را برگردانم ، در این اختیار دارم . حالا ذهن را در چه وادی بیاورم؟ در وادی ابعاد نعمت‎هایی که خداوند به تو عنایت کرده است بیاور . یک ؛ نعمت‎های مادّی ، دو ؛ نعمت‎های معنوی‎.

به نعمت‏ها و وظایفت فکر کن!

از این به منزل تفکر تعبیر می‎کنند ، ذهن را در این وادی بیاور و بیندیش که خدا این همه نعمت‎های مادّی و معنوی در اختیار تو قرار داده است، این همه پیامبر مبعوث کرده‌است که را‎ه‎های معنویت را در اختیار تو قرار دهند. سراغ این نعمت‌ها برو! حالا از خودت سؤال کن که آیا من نسبت به این خدایی که این همه به من نعمت مادّی و معنوی داده است ، وظیفه‎ای دارم یا نه ؟

با فکر کردن خیالت را کنترل کن!

اگر من به خانه شما بیایم و در بزنم و هدیه‌ای برای شما بیاورم، به ذهنتان نمی‎آید که این را تلافی کنید ؟ ظاهراً شکر مُنعم جزو فطریات بشر است. آیا من نسبت به مولایم وظیفه‎ای دارم یا نه ؟ برای این که جلوی این خیال را بگیری و سرگرمش کنی بیا شروع به فکر کردن کن. این همه بساط نعمت آیا فقط برای زندگی حیوانی من است ؟ به تعبیر اهلش اینها فقط برای اداره کردن شهوت و غضب من است یا نه یک مقصود دیگری هم در کار است ؟

سرنخ‌های تفکر، مهارکننده خیال

اینها سرنخ تفکر است. فرق من با حیوانات دیگر چیست؟ فکر کن آیا این همه انبیا که آمدند و ما را به قانون عقل و شرع دعوت کردند ، اینها با ابنای بشر دشمن بودند ؟ می‎خواستند دشمنی کنند یا اینها آمده بودند و صلاح و سعادت ما را می‎خواستند؟ همه اینها روش تفکری است. اینها با من دشمنی نداشتند ، می‎گفتند این زندگی زود گذر است، زندگی دیگری هست که جاودانه است. تو لذات دیگری داری، تو خلق نشدی برای این چمن‎زار طبیعت که مثل حیوانات مشغول دنیا باشی؛ مدام بخوری و دفع کنی. محصول تو ، سه نجاست عینیه ، یعنی بول و غائط و منی نیست. نباید محصول تو این باشد.

 

تو برای خدا خلق شده ‏ای!

بله، تمام اینها را برای من خلق کرده است، بشر بر همه اینها سلطه دارد ، اینها را برای من خلق کرده است امّا من را برای چه خلق کرده است؟ آیا نشستید این فکرها را بکنید؟ این نعمت‌ها برای تو است، حالا بگو ببینم تو را برای چه خلق کرده است؟ «خلقت الاشیاء لاجلک و خلقتک لاجلی» همه اینها را خلق کردم برای تو امّا تو را برای خودم خلق کردم. من تو را خلق کردم برای این که جاودانه بمانی، جاودانگی که در این نشئه نیست.

«خلقتم للبقاء لا للفنا» [1] اینها روایت است. در این نشئه که از بقا خبری نیست. اینها سرنخ‎هایی برای تفکر است که انسان خودش را از چنگ واهمه‌های شیطانی نجات دهد. می‌گویی چه کار کنم که نجات پیدا کنم؟ می‎گویم در وادی تفکر بیا و بعد می‎بینی که از آن هرزه‎گری خیال جلوگیری کردی و رفته رفته آن را ضبطش می‎کنی.

 

پی نوشت ها :

[1] . غررالحکم، ص133

 

برای دسترسی به تمام پست ها با عنوان : ضبط خیال  اینجا را کلیک کنید  

منبع

  • موافقین ۱ مخالفین ۰
  • ۹۲/۰۸/۲۹
  • ۱۳۸۳ نمایش
  • ۱۱۳۰ بازدید
  • زینب دباغ

خیال

ضبط خیال

واهمه

کنترل خیال

کنترل فکر

نظرات (۱۲)

در همه حال یاد خدا بودن، مشکل را حل می کند ...
  • و خدایی که در این نزدیکیست
  • بسیار مفید

    اگ خودمون بخوایم میتونیم اینجوری ذهنمون رو کنترل کنیم راه حل هاشم گفتن...

    خیلی خوب بانو ممنون
    :)

    پاسخ:
    سلامت باشی دوست عزیزم
    مثال حرف استاد:
     ذهن دنبال هر چه رفت همان میشود ملکه ذهن.

    عاقبتتون بخیر ممنون
    پاسخ:
    سلامت باشید . 
    نگذارید گوشهایتان گواه چیزی باشد، که چشمهایتان ندیده 
    نگذارید زبانتان چیزی را بگوید ، که قلبتان باور نکرده 
    صادقانه زندگی کنید
    پاسخ:
    عالی بود ممنون .
    سلام خواهر خوبم .
    پست خیلی خوبی بود . واقعاً استفاده بردم . منتظر قسمتهای بعدی این مطلب هم هستم . هر وقت گذاشتی خبرم کنم . ممنون می شم .
    پاسخ:
    سلام دوست  عزیز
    خدا رو شکر . ان شاالله چشم .
    اللهم
    احشرنا
    معه
  • علیرضا رضایی
  • سلام 

    بدو بدو اومدم مطبتون رو خوندم ،عالی بود

    به قول معروف : همون باش ک هستی . . . 
    پاسخ:
    سلام
    ممنون . لطف کردید .
  • خادم اهل بیت (ع) ارادتمند رزمنده ها
  • بسم الله الرحمن الرحیم

    چفیه به روز است با :

    " به کدام زبان است؟؟"

    پاسخ:
    سلام
    خدمت میرسم .
  • خادم اهل بیت (ع) ارادتمند رزمنده ها
  • به نام خدا

    سلام

    فعلا تیتر وار خوندم جالب و لطیف بود

    خدا خیرتون بده

  • خادم اهل بیت (ع) ارادتمند رزمنده ها
  • به نام خدا

    سلام علیکم

    ببخشید که یادم رفته بود سلام کنم

    پاسخ:
    علیک سلام
    بخشیدم .خخخخ
    سلام سپاسگزارم بله ریشه همه اعمال ما تفکراتمونه پس باید مواظب فکرمون باشیم 
    پاسخ:
    سلام
    بلی استاد .
  • محمود خادمی
  • الان فرصت ندارم بخونم اما ان شاءالله سر فرصت، کامل مطلبو میخونم. به نظر میرسه خیلی کاربردی باشه.
    موفق باشید
    پاسخ:
    ان شا الله ..
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی